20.11 II KŁODZKA JESIEŃ TEATRALNA – GABRIELA MUSKAŁA – PODRÓŻ DO BUENOS AIRES
PODRÓŻ DO BUENOS AIRES
Gabriela Muskała
reż. Marian Półtoranos
20 listopada 2023, godz. 18.00
To opowieść o utracie pamięci. Walerka w tragikomicznych monologach próbuje uchwycić sens życia, które rozpada się we wspomnieniach, osuwa w coraz większy absurd. Patos miesza się z bluźnierstwem. Nie pomoże ani modlitwa ani mity narodowe, w których emerytowana nauczycielka polskiego znajdowała kiedyś oparcie.
Historia jednostkowego losu staje się na naszych oczach historią o nas wszystkich.
Siła rażenia osobowości aktorskiej, jaką jest Gabriela Muskała, sprawia, że publiczność przestaje myśleć o świecie poza salą teatralną. Tak, jakby ten, który tka aktorka, był jedynym istniejącym.
Historia Walerki została spisana przez duet siostrzano-dramatopisarski w osobach Gabrieli i Moniki Muskały, pod pseudonimem Amanita Muskaria (muchomor czerwony). Nie jest tajemnicą, że autorki czerpały z dobrze im znanej historii. Inscenizacyjne ujęcie jednego ze speców od monodramatycznej formy, Mariana Półtoranosa, dopełniło dzieło. Powstał teatr totalny – choć jednoosobowy.
Wybrane nagrody za monodram
NAGRODA GŁÓWNA na 7 Międzynarodowym Festiwalu Monodramów THESPIS w Kilonii Niemcy
I NAGRODA na III Międzynarodowym Festiwalu Jednego Aktora „MonoBaltija” w Kownie
NAGRODA AKTORSKA dla Gabrieli Muskały za rolę Walerki w spektaklu Podróż do Buenos Aires na 42. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych
GRAND PRIX I NAGRODA POLSKIEGO RADIA we Wrocławiu na 36. Wrocławskich Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora
NAGRODA AKTORSKA na I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy
NAGRODA MINISTRA KULTURY na ogólnopolskim konkursie ministerstwa kultury na wystawienie polskiej sztuki współczesnej
… zamiast fizycznej obecności starości jest jej metafora. Gabriela Muskała nie udaje staruchy – jest rumianą młodością, krucha i spłoszona w gestach. I jest to wielkie odkrycie inscenizacyjne…
Łukasz Drewniak, Przekrój
…Gabriela Muskała dokonała rzeczy dziś dość niespotykanej: potrafiła zahipnotyzować widownię losami swej bohaterki do tego stopnia, że można było odnieść wrażenie, iż odbywa się jakaś zbiorowa, dotycząca niemal wszystkich widzów, psychodrama polegająca na odsłanianiu wspólnej tajemnicy…
Andrzej Lis, Teatr
…Połączenie świetnego dramatu z wybitnym rzemiosłem aktorskim poprowadzone przez myślącego reżysera stworzyło monodram, który zaprzecza tezom słabej kondycji polskiego teatru…
Paweł Korab, Przegląd Kulturalny
…W ponad godzinnym monologu Gabriela Muskała przedstawia proces rozsypywania się świadomości bohaterki, zamierania jej świata, stopniowej atrofii pamięci. Przedstawia przejmująco – właśnie dlatego, że niedosłownie, bez postarzania młodej twarzy i prowokowania zbyt łatwych wzruszeń. (…) Cały ów work in regress (jak określono rzecz w podtytule) pokazany zachwycająco misternie i konsekwentnie; właśnie precyzja scenicznej relacji skupia uwagę widowni niczym kryminał. Mądry, dojrzały spektakl w reżyserii Mariana Półtoranosa…
Jacek Sieradzki, Polityka
GABRIELA MUSKAŁA – aktorka, dramatopisarka, scenarzystka, reżyserka. Absolwentka i wykładowczyni łódzkiej PWSFTviT. Od 2019 związana z Teatrem Narodowym w Warszawie. Gościnnie gra też w warszawskich Och Teatrze i Teatrze Garnizon Sztuki. Laureatka wielu aktorskich nagród, m. in. czterech teatralnych Złotych Masek, filmowego Orła oraz głównej nagrody na FPFF w Gdyni. Uznanie środowiska filmowego i zainteresowanie widzów przyniosły jej m.in. filmy: „Fuga” w reż. A. Smoczyńskiej (Muskała jest autorką scenariusza), „7 uczuć” w reż. M. Koterskiego, czy „Moje córki krowy” w reż. K. Dębskiej. Jest autorką 5 sztuk, napisanych wspólnie z siostrą Moniką Muskałą pod pseudonimem Amanita Muskaria. Niebawem odbędzie się premiera jej filmowego debiutu reżyserskiego, do którego również napisała scenariusz.